Wat wil je nog meer... - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Wat wil je nog meer... - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Wat wil je nog meer...

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

01 November 2007 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Een kast van een guesthouse met prachtig balkon, een tijfelaar met schone lakens, een kokkin, een schoonmaakster en 3 wachters… Dit klinkt niet echt als het leven van een volunteer die op een houtje zou moeten bijten. Toch is het zo. Althans voor nu. De in country training, ICT, (ook wel inburgeringscursus) is inmiddels begonnen en we zijn verhuisd naar Kampong Cham, waar we onze taaltraining gaan volgen. Een 2,5 uur durende prachtige, soms wat enge busreis, bracht ons 120 km verder. Het zijn hier geen eenzame wegen zoals in Namibia, maar drukbezochte wegen waar je echt geen 120 km per uur kunt rijden. Een prachtige omgeving. Veelal zie je de Mekong langs je heen stromen, huizen op palen, palmen, bananenbomen in overvloed, rijstvelden, tuktuks, motors, fietsters en mensen te voet. Onbeschrijfelijk hoe het er uit ziet. Ik zal proberen een paar mooie kiekjes voor jullie te maken om jullie een impressie te geven.
Morgen gaat het eerste deel van de taaltraining beginnen. 9 dagdelen Khmer leren (ook op zaterdag) De groep is in tweeen gedeeld, dus het worden intensieve uurtjes. Ik zit met Collette en Tania in de middaggroep. Het zou zo ontzettend leuk en handig zijn als ik het Khmer toch maar een beetje onder de knie krijg.. We zullen zien.

Een kleine terugblijk hoe afgelopen week eruit zag.

Een kleine rectificatie
Ik schreef dat er 5 mensen uit Engeland kwamen, en dat klopt op zich ook wel, maar Trisha is oorspronkelijk Iers en Delia een Aussie. Moest dat toch volgens hen ff goed benoemen, dus bij deze!!

Cyclotour
Afgelopen zaterdag zijn we per cyclo Phnom Phen wezen verkennen. Een manneke die jou de hele dag, in zijn bakkie rondfietst. En er ook nog wel plezier in heeft ook, want er wordt constant gelachen, ws uitgelachen, gepraat en gekeken. Competitiestrijd was er ook nog wel een beetje onderling, want al te graag fietste een ieder de ander eruit. Phnom Phen heeft twee prachtige markten waar ik me flink kan gaan uitleven. Alles is er te krijgen en met een beetje geluk voor weinig. Het verkeer is een ander verhaal. Regels zijn er wel, maar worden niet echt gehandhaafd. Wie het brutaalst met de meeste lef is gaat eerst en alles gaat kris kras door elkaar. Niet voor niets dat er ook veel verkeersongelukken zijn. En toch is het prachtig. De cyclo’s die toch wel onderaan in de rang staan, krijgen het wel voor elkaar om op een meest drukke kruising als eerst voor te gaan. Wat te doen, gewoon je krachten bundelen en saam er voor gaan….
Inmiddels heb ik het zelf aangedurfd om per fiets Phnom Phen in te gaan. Best een uitdaging om heelhuids weer thuis te komen!

Tuol Sleng
Cultureel inmiddels ook al mijn best gedaan. Om de geschiedenis die Cambodia heeft geschreven te begrijpen en vooral te voelen zijn Delia, Collette en ik afgelopen zondag naar het genocide museum Tuol Sleng geweest. De voormalige Rode Khmer S-21 gevangenis. Zo ontzettend indrukwekkend en afschuwelijk. Ongeveer 10.499 (kinderen niet meegerekend) voornamelijk Cambodians zijn hier gevangen geweest en geexecuteerd. Aangezien ik in groep 7 de gevangen poort in Den Haag al gruwelijk vond, kun je voorstellen wat dit met mij deed!

Inmiddels lopen we hier 6 uur op jullie voor. Best raar, als ik ’s ochtends opsta begint bij jullie net de nacht en ga ik slapen is het vroeg in de aaf in NL. Was de 1e keer ook best teleurgesteld toen ik eindelijk eens online was, er praktisch niemand op de MSN was ;-)….
Een week geleden begon ik aan mijn avontuur, met natte ogen en toch wel gemengde gevoelens afscheid genomen. Inmiddels zijn de tranen gedroogd en neemt plezier en genot de overhand. Gelukkig klikt het goed binnen onze groep. Dat maakt het genieten ook al een stuk makkelijker.

Veel liefs en een dikke kleffe zweet zoen van mij. Tis super leuk om al jullie reacties te lezen! X

  • 01 November 2007 - 12:22

    Sylvia:

    hey emily

    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik vind het erg leuk en indrukwekkend om je verhalen te lezen.
    Heel veel succes.

  • 01 November 2007 - 14:18

    Marieke:

    Haaaaai owwww super meis,

    geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Wat klint het allemaal weer geweldig. Nu zijn er twee mensen op een plek waar ik alleen maar super jaloers op kan zijn. Geniet, ervaar en kom maar op met die geweldige verhalen! Kan ik een beetje mee genieten en dromen ;0.

    Dikke kus!

  • 01 November 2007 - 18:21

    Russell:

    hey dame!
    echt super dat iedereem je spannende
    maar leuke tijd zo kan volgen
    zal t zeker in de gaten houden
    leuke verhalen en fotos hoor!
    veel plezier en suk6
    groetjes uit t verre wezep

  • 01 November 2007 - 20:02

    Mariska:

    Hey die Emily,

    Fijn dat je nu al aan het genieten bent.
    Wij genieten thuis wel van je geweldige verhalen, errug leuk om te lezen....

    Heel veel liefs uit H'doorn

  • 01 November 2007 - 20:33

    Anna:

    Hey Tjappie,

    Wat heerlijk om zoveel positiefs te lezen. Wat een geweldig avontuur!
    Hopelijk wordt je net zo verliefs op Azie, zie je wel, toch wel mooi he!!!
    Zal eens wat vaker en later op msn gaan!!!

    Dikke zoen An

  • 02 November 2007 - 09:24

    Muur:

    Heeeeeeeee Eeeem,

    Wat een leuke foto's!!! En wat ziet alles op de markt er heeeerlijk uit!! Fijn dat je een leuke groep hebt en je dat je het zo naar je zin hebt... Super!
    Geniet er maar van, je ziet de reacties: iedereen jaloers!

    Ik ga dit weekend verhalen ophalen van mijn VSO-tijd, met drie vriendinnen...

    Meisje, geniet en pas goed op jezelf (ook in het verkeer, het kriebelt me als ik erover lees...)
    Veel liefs ook van Joel!
    En de groeten van die lange (plant)

    Toedeledokiooo,

  • 02 November 2007 - 10:57

    Brenda:

    Hi Emily,

    Gaaf joh, dat je er nu dan toch echt zit.Heel leuk je verhalen te lezen en de foto's te zien. Ik blijf je volgen hoor. Heeeeel veel plezier en tot mails.

    Groet'n uut Zwolle, Brenda

  • 02 November 2007 - 13:34

    Marietje Veldhuis:

    Het is geweldig. We vinden het allemaal supper. Je hebt het zo te horen wel naar je zin, houden zo. We kijken elke week naar jou site en dan lezen we met grote belangstelling jou bericht
    Groetjes uit Wilnis

  • 02 November 2007 - 14:08

    Marieke O:

    Ha Emily,

    hoe is het met je?
    Erg leuk om je verhaaltjes zo te lezen. Volgens mij heb je het er prima naar je zin. Handig hoor zo'n guesthouse met personeel, maar dat heb je natuurlijk ook wel verdiendt. Een erg leuke tijd gewenst. Dikke kus van Marieke.

  • 03 November 2007 - 08:23

    Jeroen:

    He Emily,
    gaaf om naast je leuke verhalen ook foto's te zien...Zit je tijdens je cursus nog dagelijks on-line??
    Liefs, Jeroen

  • 03 November 2007 - 17:50

    Harry En Betty:

    Hoi Emily,
    Wat ontzettend indrukwekkend en spannend allemaal.Fijn dat je al wat kunt genieten na een afscheid met (logisch) gemengde gevoelens.We gaan je helemaal volgen en kijken al weer uit naar je volgende verhalen en foto's.
    Veel liefs van ons allen.

  • 05 November 2007 - 16:10

    Lori:

    Heey Emily!!
    Leuk verhaal en wat een lekker weertje daar! Heel mooie foto's, lijkt me echt een supermooi land en gezellige omgeving daar. En ze hebben daar ook Tiger bier zie ik, hmmm lekker hoor.
    Veel plezier de komende tijd, zo te horen heb je de eerste 3 maand dus nog lekker vakantie. Mojjj!

  • 14 November 2007 - 15:13

    Corrie B 5:

    Het heeft even geduurd voor ik je had, maar we zitten nu samen te kijken (Wil en ik). machtig leuk joh. We blijven van alles zo goed op de hoogte.En we zullen beleven wat jij allemaal beleeft. Liefs Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 90826

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: