Het zit erop!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Het zit erop!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Het zit erop!!

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

16 December 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Sinterklaas inmiddels achter de rug…. en nu op naar een witte kerst? De kerstborrels al in volle gang? Zie hier en daar wel een kerstboom en versieringen hier, maar door de hitte mis ik eigenlijk toch het hele kerstgevoel…

De officiele ICT (in country training) zit erop! 7 weken hebben we kunnen inburgeren. Vele briefings aangehoord, een aantal weken flink gehersengymnastiekt gedurende onze taaltraining, ‘motor’rijles gehad, maar dan gericht op het verkeer, het rijgedrag en de wegen HIER. Op een voor onze begrippen 125cc scooter, met versnellingen maar zonder koppeling… Een homestay, wat inhield dat we een dag en een nacht mochten meeleven met de lokale bevolking. Echter is een dag natuurlijk veel te kort om te ervaren hoe het leven daadwerkelijk is! Want je word toch als gast behandeld.Heb wel goed ervaren hoe het is om te slapen zoals zij, voor ons matrasliefhebbers, alles behalve comfortabel!! En om 19.15 uur was het bedtijd!
Ter ere van onze laatste avond in ons ‘big’brotherhuis in Kampong Cham hebben we uiteraard een feestje georganiseerd voor de mensen die daar werken en onszelf. Het programme bestond uit een heerlijke maaltijd, gekookt door onze o zo goede kokkin Sopal, Bingo, door Tania, in het Khmer, wat voor ons nogal eens voor verwarring zorgde, pass the parcel, wat ook voor de nodige hilariteit zorgde en tenslotte heeft Sita, een van de guards, ons ingeleid in het tradionele Khmer dansen. Voor degene die een beetje weet hoe mijn gevoel voor ritme is, kan zich voorstellen hoe dat ging met mij.. uhum. Als laatste onderdeel van de ICT hebben we een bezoek gebracht aan Mine Training Centre. Iets wat zeker niet overbodig is hier, daar er elke dag nog mijnen worden gevonden!

Afgelopen 7 weken waren een goeie, enigszins relaxte weken om Cambodja beetje bij beetje te ontdekken. De ‘family’ is vandaag uiteen gegaan. Zal wel raar zijn. 7 weken samen hecht toch wel. Wij in de healthsector hebben maandag en dinsdag nog workshops, waarna ik woensdag af ga reizen naar Kratie, mijn nieuwe woonplaats en werkplek voor de komende 2 jaar. Het echte leven gaat dan beginnen……

Weet niet of ik voor de kerst nog weer wat kan bloggen, daarom wil ik jullie alvast hele fijne kerstdagen wensen. Maak er een fijn samenzijn van. Niet teveel eten, want het moet er na de kerst allemaal weer af…. Voor degene die moet werken met de kerst, maak er een gezellige boel van! Wordt het kerstontbijt ook op B5 ingevoerd?

Veel liefs van mij!

• 16 December 2007 - 12:29

Alice Pul:

He Emily,

Leuke foto's en je kan wel een boek gaan schrijven. Het is leuk om te lezen. Ik wens je gezegende kerst toe. Voorzichtig met vuurwerk (en je lever gheghe). Succes als je zometeen echt het veld in gaat. Knuf.

• 16 December 2007 - 12:55

Judith:

Heee Emily,
    leuk om weer een update van je te lezen! En mooie foto's ook. Nu gaat het echte werk beginnen in kratie, k ben erg benieuwd naar je vervolg verhalen!! heel veel plezier daar en geiet van alles om je heen, heel fijne kertsdagen!!
    liefs en dikke kus, Judith

• 16 December 2007 - 13:34

Marieke:

Haaaaai lief,

de video is super! Zo fijn om ook weer ff je lach te horen! Ik moest zo lachen om die donkere jongen. Hij merkt dat hij in beeld komt en begint "spontaan" te lachen! lol Jammer dat je zelf niet aan het swingen was, had ik wel willen zien! Goed om je verhalen te lezen en lekker mee te genieten.

Dikke kus van mij en ook van V..

• 16 December 2007 - 14:35

Paulien:

He Emily jij ook een hele fijne kerst....en heel veel succes in Kratie...
    groetjes plien

• 16 December 2007 - 16:41

LN:

Hey girly girl!

Haha, gaaf filmpje! Vooral het einde, hihi!! Jammer dat je zelf niet aant swingen was! Super om je vanmiddag weer ff te hebben gesproken, kan alleen helemaal niet voorstellen hoe je er nu uitziet met tefa's, geen eyeliner en een zwangerschapsblousje.

Dikke kus

• 17 December 2007 - 08:59

Muur:

Heeeeeeee Eeeem,

Wat een leuke foto's!!! En een heerlijk verhaal!! Gek joh, dat jullie nu uit elkaar gaan als groep, moeten jullie maar fijn veel weekendjes plannen (of is dat niet mogelijk?)... Wat leuk dat jullie een homestay deden, maar vond het toilet wat minder, vooral het stukje zeep wat er naast lag... wil niet weten hoe dat precies werkt...

Heeeel veeeel succes met het echte werk! Doe het rustig aan en geniet van alles!!

Heeeeeeeeel veeeel liefs,
    Muriel

• 17 December 2007 - 19:23

Coen:

mooi stuk om te lezen. gaaf hoor! woensdag begint het dus echte werk, leuk zeg, wat een mooi avontuur.

• 18 December 2007 - 20:56

Wies:

Fijn om jouw verhaal te lezen. Veel succes straks met je nieuwe werkveld en collega's
    Is er wel vuurwerk? Goede Kerstdagen en een stralend goed 2008.
    Groetjes

• 19 December 2007 - 08:27

Tije:

Hey Emily!

Leuk om je verhaaltjes te lezen!! (maar jammer dat we je niet zien dansen op de video ;-) Succes vandaag met 't echte werk! Fijne kerst enz. alvast!!

Tije

• 20 December 2007 - 13:09

Risette:

Hoi Emily,

Nou, nu gaat het inderdaad dus echt beginnen! Ik hoop dat je het goed gaat hebben.
    Ik wens je hierbij hele gezellige kerstdagen en het allerbeste voor 2008!

Hartelijke groet,
    Risette (VSO)

• 18 September 2008 - 16:53

Corrie Van Rooijen:

Hoi Emily, blij te horen dat het goed met je gaat. Met ons naar omstandigheden goed.Erg druk nog steeds, Wies nog steeds veel op vakantie dus voor mij veel werken. Erg drukke afdeling. Onze hond Amy is een schatje en al weer 8 maand oud en erg slim. Wil krijgt 7 oktober z'n 2e nieuwe heup dus heb ik een probleem met uitlaten en zo want dat kan hij de komende maanden wel vergeten. Lopen met stokken en een hond dat gaat natuurlijk niet. Af en toe dan hoor ik hoe het met je gaat. Dat was toch een leuk bedrag he van Ria na dat fietsen naar Spanje. Ik hoop dat jullie wat aan het sponsergeld hebben gehad. Ik wens je het allerbeste daar in het verre Cambodja. Hier begint het al een beetje herfstachtig te worden. Veel liefs van Corrie