Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Kratie

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

23 December 2007 | Cambodja, Kratié

Ten eerste wil ik iedereen een hele fijne en gezellige kerst wensen. Hoop voor jullie dat het een mooie witte kerst zal worden. Geniet van het samenzijn en vergeet vooral niet wat kerst uiteindelijk betekent…. En indien je nog wat voor een ander wilt betekenen deze kerst, geef me dan een seintje, want hier in Cambodia zijn er goede doeleinden genoeg…
Echter hier in warm Kratie ontgaat me kerst compleet. Hier geen kerstversiering zoals in de hoofdstad… Misschien maar beter ook, want kerst is toch altijd wel een samenzijn met familie en vrienden!

Ben dus gearriveerd in Kratie, mijn woon en werkplaats voor de komende twee jaar. Ben in mijn huisje ingetrokken en ben er uiteindelijk toch wel heel erg blij mee. Dit gaat wel echt mijn stekkie worden. Tijdens mijn placement visit week had ik hier wel een kijkje genomen, maar was toen niet echt onder de indruk, daarbij had ik eigenlijk een ander huis op het oog. Echter was dat huis te duur en bij gebrek aan iets anders toch maar besloten om hier in te trekken, maar echt enthousiast was ik niet. Maar ik ben om. Toen ik afgelopen woensdag hier aankwam en binnen stapte voelde het meteen goed en het voelt nog steeds goed. Hier en daar nu nog wel kaal, maar dat gaat vast niet lang duren.

Donderdag officieel begonnen in het ziekenhuis. De eerste paar weken zal het voornamelijk oriënteren zijn en het opbouwen van relaties. Toch warm ontvangen, dat wil zeggen het voelde veel beter dan tijdens de placement visit week. De eerste afspraken gemaakt om op de verschillende afdelingen mee te lopen om zo een beeld te krijgen hoe het er hier aan toe gaat. Ik zal jullie dat zeker laten weten….
Ook een eerste officiele uitnodiging te pakken! Een housewarming van een collega, volgende week zaterdag. Ben benieuwd. Jen en ik zullen wel aan de bak moeten, want er zal vast traditioneel Khmer gedanst moeten worden…………. Daarbij een goeie mogelijkheid om Khmer te oefenen.

Zaterdag was marktdag. De laatste benodigdheden aanschaffen, zodat er in ieder geval gekookt, gewassen, gegeten en gedronken kan worden. En vandaag, zondag, was erg bijzonder. Lucky, een lokale jongen en al bevriend met Jen en nu dus ook met Collette en mij, had een dagje uit voor ons gepland. Een fietstocht over een eiland aan de andere kant van de Mekong! Voordat ons uitje begon, ben ik er zelf eerst op uitgetrokken om de zonsopgang in Kratie te bewonderen. Wat is dat toch adembenemend en onbeschrijfelijk prachtig…
De dag is begonnen. Om 8 uur vanochtend Lucky en zijn neefje van acht Narah, getroffen om eerst een traditioneel Khmer ontbijt te benuttigen. Khmer noodles. Heerlijk. Met de fiets op de ferry richting het eiland, Koh Troh, waar we een prachtige fietstocht hebben gemaakt. Wat is de countryside toch, wederom, onbeschrijfelijk prachtig. Tradiotioneel Khmer gelunched bij een vriend van Lucky en zijn familie, waarna er eigenlijk door ons gewerkt zou moeten worden op het land. Echter dappere dodo’s dat we waren, zo volgepropt met heerlijk eten en de zon op zijn warmst, dat er van werken niets meer is gekomen.
Inmiddels weer helemaal het meiske, na een heerlijke iced coffee en een verfrissende douche, dat we zo maar de zonsondergang over de Mekong gaan bewonderen.
Heel veel liefs en warme kleffe knuffels om jullie toch een beetje warm te houden!!

  • 23 December 2007 - 15:09

    Muur:

    Dankje voor de kleffe knuffels, zijn hard nodig!! Wat maaaaak je toch allemaal mee... fantastisch hoor!!

    Wij denken aan je (ook/vooral deze dagen),zorg goed voor jezelf en geniet**

    Alles gaat goed hier: allebei vakantie, heeeerlijk!! Wij genieten ook,
    dikke knuffel terug,
    Joel & Muur*

  • 24 December 2007 - 19:38

    Anna:

    Wederom een heerlijk verhaal meis!
    Wat ontzettend goed te horen dat je je daar thuis voelt.
    Hier in Peru is het ook helemaal super.
    Van kerst krijg ik ook weinig mee als ik 's ochtends op mn slippertjes naar mn werk hier loop!!
    Joehoe, leve het mooie leven!

    Dikke zoen An

  • 25 December 2007 - 12:15

    Henk, Tonnie En Lori:

    Ha, die Emily,

    De beste Kerstwensen uit Shanghai. Het is 1e Kerstdag en wij zijn vanmorgen met ons drieen naar de Katholieke Kerk geweest , hier in Shanghai. De H. Mis was in het Engels.
    Alles is hier heel mooi versierd. Kerstbomen wel 20 meter hoog en zo mooi verlicht.
    Enorm druk hier op straat, vooral savonds. Zojuist nieuwjaarskaarten gekocht. Versturen we mooi dit jaar eens uit Shanghai.
    Met ons is alles goed en gaan vanavond rrn Chinees Kerstdiner doen.
    Met de reis is alles prima verlopen en vanaf het vliegveld zijn we met de zweeftrein met een snelhied van 430 km. per uur naar Shanghai gegaan.

    Nu is het wel goed, zegt Tonnie.

    Ajuh,

    Henk, Tonnie, Lori en Pan Chi Hua.

  • 25 December 2007 - 22:12

    Herman Holtmaat:

    Emily,
    goed te horen dat jij je al thuis begint te voelen. Jou kennende komt dat wel goed.
    Ben trots en jaloers tegelijk op je. We blijven je volgen!
    Antje&Herman

  • 26 December 2007 - 13:14

    Bennie & Marion:

    hoi emily,
    even weer je verhalen gelezen en foto's gekeken, mooi land, hoor. gisteren kerstdinner met opa gehad en wouter en howard, gezellige drukte in huis. de allerbeste wensen alvast, we blijven je volgen en pas goed op jezelf.

    groeten uit nieuw-heeten, ook van opa en natuurlijk van de meiden.

  • 26 December 2007 - 14:10

    Coen:

    ik zal op oudejaarsdag een melkbus in de richting van cambodja plaatsen-- wel vangen he die bal, tis een ronde met rode vlakjes, ik reken op je.

  • 28 December 2007 - 18:31

    Willem:

    hai Emily vond het leuk om van je te horen . ik zie dat je er leuk bij zit en dat je goed in je vel zit . Over mijn rug vertel ik wel via mail . ik blijf je volgen de komende twee jaar hoop dat het je goed gaat en dat ik je gauw weer eens spreek . kus willem

  • 29 December 2007 - 11:26

    Sylvia:

    hey emily

    Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het je vergaat.
    Ik hoop in 2008 nog meer verhalen van je te lezen.
    Een heel goed uiteinde van 2007!!!!!.

    Liefs
    sylvia

  • 30 December 2007 - 03:06

    Niek En Ellen:

    Ha Emily, fijn te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Gelukkig nieuwjaar alvast.
    succes met je komende werkzaamheden.

    groetjes Niek en Ellen

  • 30 December 2007 - 17:48

    Betty En Harry:

    Hoi Emily,
    Wat fijn dat je je al een beetje thuis gaat voelen. En wat zie je er goed uit, het geluk straalt van je af, om het zo maar te zeggen. Prachtige foto's, wat een adembenemende natuur!
    Wij hebben hier een heel verdrietige tijd want Jos is vrijdag j.l. overleden.
    Lieve Emily heel veel succes met je werk in het ziekenhuis en we blijven je volgen! Veel liefs van ons allen.

  • 30 December 2007 - 19:21

    Marieke En Leon:

    goed om te lezen,dat je het zo naar je zin hebt. Wat een mooie foto's. Wens je alvast een goed nieuwjaar!!!!!!

    groetjes leon en marieke

  • 31 December 2007 - 04:45

    Ria Mulder:

    Hallo emily
    fijn om te lezen dat je je thuis begint te voelen en het wordt nu tijd om aan het werk te gaan!
    voor nu wens ik je een goed begin en gezond 2008
    lieve groet ria


  • 31 December 2007 - 11:37

    Joost, Edith En Sem:

    Hej Emily,

    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wel grappig dat mijn sms was overgekomen, zal het nog eens proberen. Fijne jaarwisseling!!
    Groetjes van ons

  • 02 Januari 2008 - 15:28

    Peter:

    jij ook een fantastisch 2008 en heel veel liefs en een fijne tijd

  • 02 Januari 2008 - 15:51

    Alice Pul:

    He meid,

    Leuk om weer wat te lezen en vooral om te zien. Ik hoop dat je goede kerst zonder je familie en vrienden hebt gehad. Gelukkig maak je snel nieuwe vrienden dus dat zal wel goed komen. Schieten ze met oud en nieuw ook de vuurpijlen om je oren of gaat dat anders daar?
    Ik wens je een gezond, gelukkkig en liefdevol 2008 toe.
    Knuf

  • 04 Januari 2008 - 15:10

    Wies:

    Een fantastisch 2008 toegewenst.
    Groetjes uit een koud en regenachtig Zwolle!
    Wies

  • 06 Januari 2008 - 12:51

    Carol:

    Hoi Emily,
    eindelijk al je avonturen gelezen van de afgelopen tijd! Had eerder nog tijd gehad en stond mijn hoofd er nog niet zo naar, na het overlijden van mijn moeder, maar het leven gaat door dus de draad weer opgepakt. Ik merk aan je verhalen dat je al aardig op je plek bent. Geweldige ervaring! En prachtige foto's, lieve Emily veel succes, geniet ervan en een heel goed 2008 toegewenst, ik blijf je volgen,
    veel liefs Carol

  • 10 Januari 2008 - 13:05

    Muur:

    Ooooh, ik had die foto's van de countryside en je huis nog niet gezien! Wat een mooie foto's! In dat keukentje bij die mensen zag ik een heeeeeeel bekende theedoek.... dat kan toch echt geen toeval zijn?!?
    Wat heb je een prach-tig huis! Niet normaal, zeg! Dat lijk je goed voor elkaar te hebben (weet natuurlijk niet hoe keuken/wc etc eruit ziet...)!!

    Hier gaat alles goed! Maaaarrr, we missen je wel hoor***

    Geniet ervan,
    Toedels!!

  • 14 Januari 2008 - 17:37

    Alice Blok:

    Lieve Emily,
    Fijn dat het zo goed met je gaat. Leuk om al je belevenissen te lezen. Sinds 6-1 zijn wij de trotse ouders van een dochter Renée. Alles gaat heel erg goed.
    We wensen je nog een hele goede tijd toe.
    Veel succes!
    Richard, Alice, Stefan en Renee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 90822

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: