Uitgeburgerd en verhuisd - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Uitgeburgerd en verhuisd - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Uitgeburgerd en verhuisd

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

10 Maart 2008 | Cambodja, Kratié

Bestaat het woord: uitburgeren in ons NL woordenboek? In ieder geval ben ben ik ‘officieel’ klaar met inburgeren en klinkt uitgeburgerd wel aardig. 2,5 week taaltraining was het laatste onderdeel van de officiele ‘in country training’. Ben nu dus vloeiend in Khmer. Haha, was het maar zo. Echter is onze super docent Dara hoopvol en bleef hij tegen ons zeggen: Basenchea, neak pjee jeem hatt ni-jeej pesaa Kmai hai neung sadab pesaa Kmai roll t’ngai, neak neung ni-jeej pesaa kmai laor! Wat betekent dat als je dagelijks probeert Khmer te spreken en te luisteren, je uiteindelijk goed in staat zult zijn om de taal te spreken. En daar gaan we natuurlijk voor.
Afgelopen vrijdagmiddag weer ‘thuis’, gekomen. Echter thuis was maar voor 1 nachtje, want zaterdag ben ik naar boven verhuisd en moet ik mijn thuis weer een beetje gaan vinden hier. Wel prachtig huis nu. Nog nooit zo’n groot grondbezitter geweest. Dus ruimte genoeg om jullie te bergen! Welkom dus voor een bakkie of meer!
Zondag gelijk maar ff een kijkje genomen in het ziekenhuis om te zien hoe het nutritionproject verloopt! Gelukkig heeft mijn 3 weekse afwezigheid, geen invloed gehad op de motivatie van de verpleegkundigen en kan ik tevreden zijn! Nu een grote evaluatie voorbereiden, om de sterke en zwakte punten, bedreigingen en mogeljkheden in kaart te brengen, om van hieruit een proposal te schrijven voor langdurig financiele ondersteuning om dit project door te kunnen laten gaan.

Inmiddels is er ook een nieuwe groep VSO’ers gearriveerd, dus zijn wij de naam, de nieuwe volunteers, kwijt. Best wel een beetje eng, want zij zullen tegen ons op kijken, zoals ik destijds tegen de ‘ervaren’ volunteers op keek, maar ook super om hen wegwijs te maken!

• 10 Maart 2008 - 19:13

Ellen:

Ha Emily,
    goed om weer iets van je te horen. Fijn dat je het zo goed hebt daar. Zijn er al plannen van bekenden om op bezoek te komen? Ik heb het er wel met Niek over gehad, wie weet...
    Veel succes daar. Liefs Ellen

• 13 Maart 2008 - 12:50

Alice:

he meid,

Ingeburgerd en wel ervaren inmiddels. Heerlijk toch om groentje af te zijn. Ook wel spannend inderdaad. Fijn dat je je gesettelt voelt. Leuk om te merken dat je groeit in de taal en kundig wordt voor je werk daar. Toppertje!!!
    Dikke knuffel,
    Alice Pul

• 17 Maart 2008 - 12:55

Esther Hooijenga:

He verweggistan, kun je nog es oppassen...? HAHAHA jammer zeg. Goed te horen dat het goed met he gaat. Had je nog wat aan mijn info of is die toch te westers? Zet hem op daaro! Supernurse!!

Hier gaat alles goed, opleiding is erg druk, maar einde is al in zicht (gaat echt snel) Stijn en Marlou worden erg groot, gaat ook snel:)
    Dikke kus van ons allemaal
    Esther

• 17 Maart 2008 - 19:45

Judith Elsman-tijs:

hoi emily, goed om te zien dat het goed gaat. veel succes. Groetjes van ons en van de familie tijs

• 18 Maart 2008 - 18:49

Corrie:

Heb je verhaaltje gelezen, zo te zien gaat het goed met je. Heb je mijn uitvoerige brief gekregen? Wij hebben ons pupje (Amy) een schatje, alleen 's nachts nogal lastig, niet veel slapen dus. Ik mail je wel weer eens Gr. Corrie B 5

• 25 Maart 2008 - 17:34

Paulien:

he emily
    goed te lezen dat je al aardig ingeburgerd bent...en de taal "vloeiend" spreekt hahaha
    succes

• 25 Maart 2008 - 19:45

Muur:

Ha die Eem,

Jeej mie nee, waat bejij goad beej zig!! (wat goed Khmer he??)

Leuk dat je nu anderen wegwijs maakt, dan heb je pas door hoe erg je al thuis bent daar zeker! Tjee, en dat je nog een mooier huis hebt, hee... bofbil!

Wij hebben net een wit Pasen achter de rug?!? Jahaaa, echt waar! Vanochtend een uur over een bocht gedaan met de auto...

Geniet maar lekker van de hitte, neem ook een slokje zon voor ons!!!

Heeeeeeeeeel veeeel liefs & succes bij alle goeds dat je doet!

• 28 Maart 2008 - 19:16

Coen:

Emily- volgende week zo'n 18 graden hier, kraties temperaturen komen er dus een beetje aan. Heerlijk zeg zo'n groot huis en tuin!
    Super dat je het fijn hebt en goed werk kan verrichten!
    Ik begin zo langzamerhand een beetje te wennen in gent. De studie blijft erg moeilijk--ben een nerd aan het worden(help).

• 04 April 2008 - 12:56

Niels:

Hoi Eem,

Heb pas sinds kort dit dagboek ondekt. Je kan echt goed schrijven overigens. 't Lijkt me echt mega interessant wat jij allemaal meemaakt. Heb nog niet alle verhaaltjes gelezen, maar toch. Je maakt je naar mijn idee heel nuttig daar. Ik zelf ben nog steeds werkloos enzo. Nu ff gezellig met Douwtje.

Spreek je later.....

x van Niels uut Zwolle