Het regent - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Het regent - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Het regent

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

06 April 2008 | Cambodja, Kratié

Het regent.. De eerste buien zijn losgebroken. De eerste van velen die gaan komen. Ben benieuwd hoe het regenseizoen gaat zijn. De regengeur, overal ter wereld even lekker. Even koelt het dan lekker af, maar gelijk stijgt de vochtigheid ook weer enorm.

Een luie zondag hier in Kratie. Geen brakke zondag, zoals eerder in NL. Een rustige zaterdag aaf gehad gister. Een hapje en een drankje in Joe’s om vervolgens om half 11 je bedje op te zoeken. Aanvaardbaar toch!? Klinkt best duf, nu ik het zo schrijf. Zo nu en dan wordt er wel eens wat heftiger door gezakt, maar de ellelange nachten in het Zwolse kunnen niet tippen aan het ‘nacht’leven hier in Kratie. Haha.

Een nieuwe week voor de boeg. Waarschijnlijk een rustige week. De Khmers bereiden zich voor op Khmer nieuwjaar, wat volgende week zondag gaat beginnen. Deze week veel ceremonies om de ancestors te herdenken. Velen nemen vakantie. Wat dus ook betekent dat het ziekenhuis onderbezet zal zijn. Ben benieuwd hoeveel staff er daadwerkelijk aan het werk is komende en volgende week. Maar als ik hier en daar de geruchten mag geloven ben je niet blij als je komende en volgende week opgenomen wordt in het ziekenhuis.

Khmer nieuwjaar geeft ons ook de gelegenheid om er ff tussenuit te glippen. Ik ga ff van een minivakantietje genieten. As zaterdag richting richting Sihanoukville, de kust, om daar met mede VSO vriendinnetje te genieten, om donderdag weer aant werk te gaan..

Op het moment gebeurd er hier niet veel spannends. Het is rustig in het ziekenhuis. De kinderafdeling heeft de laatste weken gemiddeld 3 tot 5 kinderen. Een goed teken? Of juist een slecht teken? Goed omdat het betekent dat er momenteel geen uitbraak is van een epidemie. Maar ik geloof niet dat alle kindertjes momenteel gezond zijn… Het slechte teken kan zijn dat de mensen nog steeds vrezen voor de publieke service van het ziekenhuis en dus nog steeds kiezen voor de prive kliniekjes.

Momenteel vooral bezig geweest om de algemene hygiene te verbeteren in het ziekenhuis. We hebben een management performance tool voor de schoonmakers ontwikkelt die de prestaties van de schoonmakers in kaart brengt. Om ze te motiveren om goed werk af te leveren en te benadrukken dat zij een belangrijke rol hebben in het gehele hygiene proces, heeft het ziekenhuis een incentive voor de drie best presterende schoonmakers beschikbaar gesteld. Dit om hun kleine salaris een klein beetje op te krikken. De bedoeling is om 2 keer per maand een assessment uit te voeren om de prestaties in kaart te brengen, de gemiddelde score te nemen, en daarna tijdens een kleine ceremonie te belonen en uiteraard verbeterpunten in kaart te brengen.
Echter de maand maart was een speciale maand. Door mijn afwezigheid in februari, 2e deel van de taaltraining, was het de chief nurse niet gelukt om een eerste assessment zelf uit te voeren, dus met terugwerkende kracht hebben we in de derde week van maart de assessment voor februari uitgevoerd met de daarbij behorende ceremonie en de laatste week van maart die voor maart.
Het is wonderbaarlijk om te zien dat ook in dit proces de corruptie alweer naar boven komt. Tijdens het bespreken van de resultaten van de tweede assessment, kwam toch wel naar voren dat de beloning eigenlijk zou moeten rouleren tussen de schoonmakers.. Dus uiteindelijk niet gebaseerd op prestatie... en ik word gevraagd hieraan mee te doen?? Ik ga toch liever voor eerlijkheid.. Moet nog maar eens goed overdenken hoe ik dit ga aanpakken.

Het is goed om te zien dat een aantal schoonmakers dit gelukkig erg serieus nemen en hun werk aanzienlijk verbetert, daarentegen ga ik deze week aan de slag met degene die verantwoordelijk is voor de toiletten, want die behoeven extra aandacht…
Tevens bundelen de schoonmakers 2x per maand op vrijdagmiddag hun krachten om volgens een rotatieschema een bedclean uit te voeren. Dus een keer per 4 maanden krijgt iedere afdeling een bedclean. Tis niet veel, maar wel een begin en hard nodig.. Geen beddencentrale zoals in de Isala waar je de vuile bedden naar toe kunt doen en schone kunt halen…

Pasen inmiddels al weer achter de rug. Het zou aan mij voorbij zijn gegaan als de paashaas mij hier niet had gevonden. Hoe wonderbaarlijk en uitmuntend getimed arriveerde op 1e paasdag een pakketje uit NL, met chocolade paaseitjes! Kon niet beter! Super Sigrid!
VSO heeft een goed systeem om de post dat arriveert op het programmakantoor in Phnom Pehn in de provincies te krijgen. Als er post in onze postvakjes is dan regelt Piset, medewerker admin team, dat de post per taxi naar Kratie komt. In Kratie wordt Sopheak, een van de volunteer assistants, gebeld die de post dan in ontvangst neemt en het keurig bij mij aflevert!

Veel liefs van mij!! En jah ik begin menigeen toch wel te missen.. Gewoon ff een babbeltje, een bakkie, of een biertje met de mensen die ik lief hebt!
Dus bij deze voel welkom voor een bakkie!

PS. Lieve LN alvast gefeliciteerd! En alle anderen die binnenkort jarig zijn!

  • 06 April 2008 - 10:02

    Stefan Ruiter:

    Hey Emily,

    Als je volgend weekend naar Sihanoukville gaat moet je eigenlijk naar het hostel Coasters aan het bekendste strand van Sihanoukville. De baas van Coasters heet Don en hij heeft een resort op een eiland genaamd Bamboo Island, dikke aanrader!

    Stefan

    ps. Bedankt voor je info over VSO trouwens!

  • 06 April 2008 - 10:33

    A3:

    Het E
    Ben jaloers wij brak in bed en jij lekker wakker en fit waarschijnlijk
    hebben gister een avondje gehad met de gasten ut genemuiden. Zelfs in de bloopers geweest!!! Geniet van je vakantie en kom snel een bakkie doen kusje

  • 06 April 2008 - 12:01

    Jessie:

    hey meid!
    leuk om weer wat van je te horen!
    nog genoeg te doen daar dus.. maar beetje bij beetje begint 't te komen. heel goed!
    missen jou ook wel hoor, maar bakkie zal wel lastig worden ;)
    heel veel suc6 met alles, ben trots op je! en geniet van je minivakantie..
    doe je rustig aan daar?!
    hou je taai
    liefs jessica

  • 07 April 2008 - 00:47

    Gerrie:

    Hey Emily,

    Leuk om je verhalen te lezen! En de foto's erbij! En als ik de foto's van het ziekenhuis zie mogen wij hier in Nederland toch echt niet klagen ;)

    Effe naar Sihanouville! Heerlijk strand/zee/zon...zou er nu ook wel naar toe willen...al die regen hier in Nederland.

    Succet met alles!

    Greetz Gerrie

  • 07 April 2008 - 10:46

    Wies:

    Ik lees met plezier je verhalen.

  • 07 April 2008 - 13:55

    Alice Pul:

    Lieve hemel wat kwam er een vuilwater van die zaal af zeg...brrr. Mij hoor je niet meer klagen over een vlekje.
    Weer leuke foto's. Succes met en keep up the good job!!!
    Liefs

  • 09 April 2008 - 19:15

    Naira En Valeri:

    hallo Emily.
    Ik en Valeri zijn heel blij met ons nieuwe huis,ik heb jou gezien op internet in mijn huis.
    Jij hebt een fantastische moeder,zij heeft ons heel veel geholpen.
    Ik hoop van God geeft jullie veel gezondheid en geluk.
    Zoek jij een goede jongen en niet zo gekke als Latief
    Dikke kus Naira en Valeri

  • 12 April 2008 - 18:30

    Lori:

    Hallo Emily,
    Leuk verhaal hoor. Ik ook lees met veel plezier.
    Geniet van je vakantie.

  • 13 April 2008 - 08:32

    Anna:

    Hé lieffie,

    Leuk om wat te lezen over je werk.
    Goed bezig! Die zonsondergang met die cocktail in je hand....en dan daar 12x mee geconfronteerd worden......aiai. Het klinkt super, hoop dat je het zo ervaart!
    Ik ga me deze week orienteren om in april volgend jaar een bakkie bij te komen doen!

    Liefs An

  • 14 April 2008 - 07:12

    Tije:

    Hey Emily!! Blijft leuk om je verhaaltjes te lezen. Je doet echt goed werk daar, heel anders dan het suffe kantoorwerk dat ik hier doe... :P Ik wens je nog een leuke tijd daar!!!

    Groetjes,
    Tije

  • 17 April 2008 - 17:57

    Sanne Holtmaat:

    Hey Emily,

    Ik zie je site nu pas voor het eerst!
    Een beetje laat, maar ik wens je bij deze nog heel veel succes en plezier!

    Groetjes van je nichtje.

  • 29 April 2008 - 07:58

    Judith:

    Hey Girl,

    hoe is het! geweldig om je verhalen te lezen en je foto's te zien!! krijg er helemaal de kriebels van. ik zal me eens gaan verdiepen in skype, kunnen we effe babbelen, want ik ben nog steeds wel van plan om een bakkie te komen doen hoor!!
    Hier staan de feestdagen weer voor de deur, vanaaf koninginnenacht..zal er een op je drinken, helaas dreigt het een en ander een beetje te verregenen.
    maar tis wel gezellig deze dagen, ben druk, druk, druk geweest met de studie, nu iets rustiger aan, net een paar dagen naar Malta geweest met vriendinnen, daar schijnt de zon tenminste volop! spreek je snel,
    groetjes Judith, dikke XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 90827

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: