Feestjes en tripjes - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Feestjes en tripjes - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Feestjes en tripjes

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

04 Mei 2008 | Cambodja, Kratié

NL heeft het goed getroffen dit jaar met vele voorjaarsfeestjes in een week. Koninginnennacht en dag, dauwpop en morgen bevrijdingsfestival..
Om toch het NL gehalte hier een beetje in stand te houden hebben Marloes (een mede NL in Kratie) en ik geprobeerd 30 april een NL feestje te houden in Joe’s. Met dank aan de meiden van de boopclub voor hun rood-wit-blauwe vlaggetjes.
Voor ons een erg geslaagd feestje, maar voor de niet NL’ers misschien een beetje ‘raar’ en luid.. Twee krijsende meiden op nogal typerende Hollandse muziek. Hazes, Bouwer en Smit.. Normaal gesproken ‘niet’ echt mijn lievelings muziek, maar heel ff maakte dat niets uit!
Via andere NL-VSO’ers kreeg ik het berichtje door dat er dit weekend, lees gister, in PP koninginnendag gevierd zou worden, gesponsord door de NL ambassade in Thailand. Een feestje van 14.00 tot 17.00 uur. Mmmm, beetje dubieuze tijd. Doet verdacht veel denken aan een kinderfeestje. Echter worden er bitterballen beloofd en gratis oranjebiertjes, samen met een beetje NL overedingskracht van een NL-VSO heb ik me over laten halen om zaterdagochtend een taxi te pakken naar PP om vervolgens vandaag, zondag, weer terug te moeten reizen.. Lijk wel gek. Wat je al niet overhebt voor een bitterbal! Gelukkig is het allemaal goed uitgepakt. Het koninginnenfeestje was idd meer een kinderfeestje, maar uiteindelijk zeker wel gezellie. Ws waren het de gratis biertjes, bitterballen, kroketjes, patat met appelmoes en kaas en ons eigen samenzijn dat dat het maakte!
Geluk bij ongeluk hoefde ik vanochtend niet in alle vroegte de bus te pakken, om terug te reizen naar Kratie, maar kan ik vandaag nog ff relaxen hier in PP, omdat ik morgen een vergadering heb.

Inmiddels alweer twee weken in het Khmer nieuwjaar. Even gaat alles plat hier voor een aantal dagen en vertrekt iedereen naar zijn homeland. In het ziekenhuis was dit zeker ook te merken. Hoe dichterbij het nieuwe jaar, hoe minder opnames zich aanmelden. Of dit nu komt omdat men plotseling ‘niet’ ziek is, men thuis wil zijn om het nieuwe jaar te vieren of omdat men weet dat het ziekenhuis onderbezet aan personeel zou zijn en je gedurende deze dagen niet veel behandeling hoeft te verwachten... ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar uit diverse bronnen heb ik vernomen dat het, het laatste is.
Ik ben er uiteraard ook op uit getrokken. Ff paar daagjes relaxen aan de kust. Beetje zonnen, lezen, zwemmen, wandelen, genieten van prachtige zonsondergangen en uiteraard eten en drinken. Sihanoukville was heerlijk.
Terug in Kratie en als een van de weinigen int ziekenhuis weer aant werk, geen kind opgenomen op de kinderafdeling, kreeg ik een uitnodiging van een collega om met haar en haar familie te eten aan de rivierbedding van de Mekong. Een avondpicknick, wat reuze gezellig werd. Uiteraard moest er een biertje gedronken worden en omdat ik een biertje dronk, moest ik ook van plek verwisselen en bij de ‘mannen’ plaatsnemen, om zo om de minuut met elkaar te proosten. Ik weet niet hoe de Khmers het voor elkaar krijgen, maar binnen een mum van tijd zijn zij toch echt wel kachel, waarna de remmen losgaan en er gedanst moest worden. De meest toepasselijke opmerking die aaf was van een jongen die aan mij vroeg waarom ik niet ‘drunk’ was, want wij hadden toch wel zo’n beetje hetzelfde gedronken… Helaas kent men de BOB hier nog niet en werd er vrolijk weggereden, terwijl ik braaf op mijn fietsje stapte!

En nu is het alweer mei. En het klinkt misschien een beetje decadent, maar het volgende reisje is alweer gepland. Volgende week zaterdag gaan Delia, Hazel en ik voor ongeveer tien dagen naar Laos. Lijkt misschien wel of er helemaal niet meer gewerkt wordt, wat uiteraard niet zo is, maar wij ‘lucky’ governmentworkers hebben nu eenmaal recht op alle public holidays en dat zijn er in mei wederom een heleboel. Met twee vakantiedagen tien dagen vrij (inclusief 2 weekenden). En aangezien ik maar een provincie ben verwijderd van de grens naar Laos, gaan we daar mooi gebruik van maken!





  • 04 Mei 2008 - 08:33

    Ria:

    Hey Emily

    wat is het daar mooi....
    en wat fijn dat het je daar zo goed bevalt,
    je hebt het wel weer lekker voor elkaar he , alweer op vakantie hahaha,
    volgens mij is je hele reisje een vakantie,
    wens je hele fijne dagen en geniet er lekker van

    groetjes Ria

  • 04 Mei 2008 - 09:01

    Marieke:

    Haaaaaaaaaaai lieverd!!!

    Met deze dagen hier word je zeker gemist meissie! Gaat geen dag voorbij of we hebben het wel over jou en hoe het met je is. Goed om te lezen dat je ook vooral de leuke dingen aan het doen bent nu je voor VSO werkt. Naast al het goede wat je doet, gaat het daar natuurlijk ook om en is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Geniet er maar lekker van meissie en extra dikke zoen en nog dikkere knuffel van mij. Luv ya!

    Marieke x.

  • 04 Mei 2008 - 10:29

    Esther:

    Ha kaaskop; mooi te lezen dat je de mannen daar ook onder de tafel drinkt. Klinkt leuk al die uitjes en nu Laos in het vooruitzicht... Goed begin van het nieuwe jaar zeg maar. We zullen je nog een cd tje van Nick en Simon nasturen (want die ontbreekt nu zo te lezen in je NL collectie en dat kan echt niet!)Goede week en een dikke kus

  • 05 Mei 2008 - 00:52

    Suzette:

    hey mop!! gaaf wat je doet, meis, jeetje, hoe vind je het werk zelf nou, want daar schrijf je niet veel over.....
    k ben net terug van bijna een jaar India, en ik hoef gelukkig nauwelijks te wennen, anders dan drie jaar geleden toen ik ' maar twee maanden' was geweest. Als ik jou zo hoor en lees leef je een beetje als Nederlander in Cambodja,ik bedoel ben en blijf je jezelf en vind ik hartstikke knap!!!!! ik hoop dat je al je vrienden hier en familie niet al te erg mist!!krijg je vakantie en waar ga je dan heen? Nou joh, ik ben ontzettend trots op je!! echt respect , hoor!!!!veel liefs Suzette

  • 05 Mei 2008 - 00:56

    Suzette:

    ik bedoel eigenlijk "verdiende vakantie", dus niet omdat het public holidays zijn....of mag je nooit langer dan twee weken weg?bv. drie weekjes Thailand ofzo....(dat deden bij ons veel,maar wij moesten na zes maanden het land uit voor nieuw visum..omdat we wel werken maar geen werkvergunning hadden...)dag, knuffels, SUzette

  • 06 Mei 2008 - 18:54

    Hilde:

    Heeeeeeey lieve eem!!! Geweldige foto's, al moet ik zeggen dat de kroketten en bitterballen van smulhoek en de dolfijn er toch ietsie lekkerder uitzien!!!! (ietsie maar, ahahahaha) Hier de feestjes ook goed doorgekomen, met heel mooi weer, gezellige mensen e.d. alleeen, JIJ was er niet! blijft toch een beetje een gemis..zucht...Maar fijn dat jij ook leuke dingen in het vooruitzicht hebt, heerlijk om te lezen dathet goed met je gaat en lekker op vakantie gaat!! Geniet er van meis, we denken aan je, missen je maar genieten met je mee, hele dikke kus Hilde

  • 18 Mei 2008 - 11:07

    Alice Pul:

    Gheghe...oranje boven he waar je ook bent. Grappig hoe in het buitenland het Nederlander zijn verbroederd.
    Jij kleine zuipschuit drinkt die mannen eronder gheghe....Hollands trots!!!
    Geniet ervan en blijf BOB-en!!
    Liefs

  • 23 Mei 2008 - 10:27

    Muur:

    Haaaaaaaaa die Eem,

    Werken voor de overheid is zo slecht nog niet... leuk joh, al die uitjes. Dat heb je vast ook nodig om weer nieuwe energie op te doen en wat frustraties van je af te schudden!!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Hier gaat alles prima... nog ff...
    en dan hebben wij ook weer vakantie**

    Niet niet genieten hoor!!

    Liefs*

  • 23 Mei 2008 - 10:30

    Muur:

    Oh ja, ik moet nog zeggen dat ik het niet he-le-maal met Hilde eens ben: de Smulhoek ok, maaaar de Dolfijn?!? Die kan daar nog wat van leren hoor!! ;->

  • 01 Juni 2008 - 19:52

    Marieke:

    Ha lieve Emily,

    hoe gaat het met je?
    Hier in Luttenberg gaat alles helemaal prima!
    We hebben inderdaad leuke feestdagen achter de rug, en het weer was ook nog eens oke, het zonnetje scheen volop.
    Nog eventjes en dan hebben we vakantie, las dat jij ook een kleine vakantie hebt gehad. Dat heb je ook verdient, toch!!!!
    Leon en ik zijn net terug uit Berlijn. Zijn er een lang weekend tussenuit geweest. Was erg mooi en heerlijk. Ik zit te bedenken of ik je nog sappig nieuws kan vertellen, maar weet zo niet wat. Weing roddels dus. SAAI
    We gaan van de zomer op vakantie naar Corfy, heb er nu al zin in. We missen jou wel hoor. Je praatjes en je gelach. Heb je al veel A-4tjes gelezen, die we voor jou gemaakt hebben. Is vast heel leuk. Lieve Eem, ik wens je nog altijd het allerbeste toe en hopelijk gaat het erg goed met je en heb je het er nog steeds heeeel erg naar je zin. Ga zo door!!!!!!

    Hele dikke kus van Marieke!!!!!!!!!

  • 02 Juni 2008 - 18:40

    Marion & Family:

    Hoooooooooi Emily,

    even een berichtje van uit nieuw-heeten. wat een geweldige foto's heb je gemaakt, erg leuk, het geeft ons een mooie indruk van waar je bent.
    Feesten kun je daar ook wel zo te zien. Oja, alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van. Van opa nog bedankt voor je verjaardagskaartje verzonden op 9 april en aangekomen op 29 mei.
    Maar opa vond het "hartstikke mooi" dat je aan hem had gedacht.

    Verder heeft bennie nog een auto ongeluk gehad, niet goed uitgekeken, auto in elkaar, andere auto gekocht, maar zelf heeft hij het er goed vanaf gebracht, wat last blauwe plekken en verder niets.

    Anniek heeft haar examens achter de rug en het is nog even afwachten op de uitslag, tot 12 juni.

    Verder gaat alles zn gangetje

    Groetjes Spikkertjes van het Bivank en van Opa Spikker.

  • 05 Juni 2008 - 10:38

    Joost, Edith En Sem:

    Heeeeej Emily,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Hoes't verder daar? Hier gaat alles z'n gangetje. Volgende wk 20 wk echo, spannend... Fijne verjaardag,
    groetjes van ons.

  • 05 Juni 2008 - 20:21

    Karin:

    Ha die Emily,

    Vandaag is het 5 juni. Van harte meid en nog heel veel jaren d'rbij.

    Ik kan zien dat je het daar prima naar de zin hebt.

    Groetjes,
    Karin

  • 19 Juni 2008 - 21:05

    Gerlinda:

    HA Emily,

    Super dat je een goede verjaardag hebt gehad, met lieve groentekaarsjes.
    Wel heel erg origineel!
    We hopen dat je je snel weer een goed gevoel gaat krijgen en je weer veel lol hebt in je job!!
    Succes hoor en we denken aan je, hier alles nog rustig, nog 1 week wachten en dan...flip 2 is in aantocht!
    liefs Maarten en Gerlinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 90822

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: