Een jaartje ouder.... - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Een jaartje ouder.... - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Een jaartje ouder....

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

14 Juni 2008 | Cambodja, Kratié

Goedemorgen!! Had gehoopt een beetje in te slapen vanochtend, na een halve nacht op te zijn geweest, maar de werkers rondom mijn huis hadden helaas andere plannen in de planning en begonnen al vroeg met heel veel kabaal… Werd ik woest verstoord uit mijn spannende droom.. Jah, maar liefst tot 4 uur in de ochtend opblijven.. Kan niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gepresteerd heb. Maar ja alles om ook een beetje NL geluk mee te krijgen. Dus samen met Collette voor de tv, om ‘onze’ jongens te zien. Ik in mijn oranje t-shirt met Bea rules! Twas jammer dat het commentaar in Vietnamees was, maar verder wast toch zeker wel de moeite waard om op te blijven..

Ben weer een jaartje ouder!. Was niet van plan om er veel aan te doen dit jaar, had een beetje last van een dipje, dus niet veel puf om zelf een feessie te organiseren, maar mijn lieve vriendjes hier hadden bedacht om het niet zomaar voorbij te laten gaan. Begon al in de ochtend. Ik was nog in Phnom Phen voor vergaderingen en logeerde bij Anita, een NL VSO. Onder luid geknal en lang zal ze leven ontwaken met een ontbijtje op bed is toch een super start van de dag. Rond het middaguur de taxi in om terug naar huis te gaan. Waar ik met Collette afsprak om een verjaardags biertje met prachtige zonsondergang aan de riversite te doen.. Nog steeds in de veronderstelling dat dat alles zou zijn.. Op naar Joes, voor een borrel en een hapje eten. Hak, vriendje van hier die in Joes werkt, had speciaal voor mij gekookt.. Aardappelpuree, met een kipfiletje en daarboven op 27 stukjes rauwe paprika en wortel.. Ik was ontroerd. Klinkt heel duf nu ik dit zit te typen, maar het was heel aandoenlijk. Een verjaardagstaart met kaarsjes, lieve wensen van mijn vriendjes hier, heel veel lieve telefoontjes van mijn liefies in NL en zelfs cadeautjes. En niet te vergeten de heel speciale birthday kisses!! Ik was toch echt een birthdaygirl dit jaar. Kan er weer een jaar tegenaan!

Inmiddels ook goed ervaren hoe het is om de emotionele rollercoaster te betreden. Ondanks alle sessies die je hierover krijgt in de voorbereidingsfase, moet je het echt ervaren wil je het snappen. Ik snap het nu. Heb de grijze wolkjes gezien en gevoeld. Echter moet zeggen dat momenteel het zonnetje probeert de wolkjes te doorbreken. Die grijze wolkjes waren voornamelijk werk gerelateerd. Was ff de weg kwijt en daardoor ook het vertrouwen in mijzelf. Het is een lang verhaal om uit te leggen, maar waar het op neer komt is dat er hier in Kratie een enorme PER DIEM cultuur heerst. De verpleegkundigen willen hun werkzaamheden niet uitbreiden, met activiteiten die ze eigenlijk behoren te doen, zonder er extra voor betaald te worden. Reacties die je krijgt is, alles is momenteel duurder, wat ook echt zo is, we need money, we zijn zo druk, jah druk met de halve morgen en middag kaarten… De reden dat dit gevoelige per diem onderwerp opkwam, is omdat we onze pilot voor de kookklassen voor moeders hebben afgerond en aan het brainstromen waren hoe wij dit wilden voortzetten in een langdurend project, met passende donor.
En enigszins moet ik de plegen ook nog eens gelijk geven, dat zij vragen om een per diem om nutrition activiteiten voort te zetten, daar zij dit gedurende de pilot ontvingen. Echter heeft het VSO health programma besloten om in geen enkel project, salary supplements toe te staan, omdat dit niet sustainable is.. Ook weer waar. Dus jah, ik zag het al voor me.. geen per diems geen medewerking. No per diem, we don’t do! We need money! If difficult for you, we don’t do! Is de reactie die ik al vele malen eerder heb gekregen. Bespreekbaar maken met mijn baas, de directeur, was de enige mogelijkheid, maar daar zag ik nogal tegenop. Ik verwachtte namelijk een zelfde reactie als van de plegen en dat de deur in mijn gezicht dicht zou worden gesmeten en alle mogelijkheden voor mij heel minimaal zouden worden.. Echter heb ik de situatie totaal verkeerd in geschat en begreep de directeur mij volkomen. Pfieuwww. Hij sloot zelfs af met dat hij teleurgesteld dat zijn personeel altijd maar weer om extra geld vraagt. Nu afwachten, hij gaat met zijn personeel om de tafel..

En jah, je moet je succes zoeken in de kleine overwinningen. Dus ik heb mijn eigen lat weer ff bij gesteld, wat me veel rustiger maakt van binnen.

Genoeg getypt voor nu. Ben toe aan een douche. Zal proberen om snel een stukje schrijven over hoe een week hier eruit ziet en wat er gaande is in het ziekenhuis.. Beloofd! Hoop dat jullie allen genieten van lekker zomers weer.. veel liefs. X


  • 14 Juni 2008 - 06:40

    Janneke:

    Ha Emily

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een goed nieuw jaar toe gewenst in Cambodja. Blijft leuk om je verhalen te lezen. Ga je goed met je werk daar en ik hoop dat de zon snel weer helemaal door mag breken.

    Groetjes Janneke Bolks

  • 14 Juni 2008 - 07:33

    Jessica:

    dag lieve meid!
    wat tof van je vrienden daar dat ze je verjaardag zo gevierd hebben zeg.. kan me voorstellen dat je dat goed doet! wij hebben ook aan je gedacht hier hoor :D is het oranjegevoel daar ook een beetje overgekomen ja? leuk dat jul dat samen volgen.. op naar de 1/4 finales he!
    suc6 met het vervolg van je project en hou vol daar..!
    liefs en dikke knuf

  • 14 Juni 2008 - 08:54

    Anna:

    He lieffie,

    Fijn om weer wat van je te lezen en heerlijk je ff gesproken te hebben. Wat is de werle ddan klein he...ik in de auto op weg naar Luttenberg en jij daar ver weg tussen de cambodjanen!
    Vind het zo knap dat je het zonnetje toch weer laat doorkomen....! Wat zal het frustrerend zijn en wat...K.U.T.....excusé le mot, dat je daar dan niet echt met iemand over kunt praten en spuien,...grrr.
    Leuk dat je voetbal hebt gekeken. Ik zeg...BEA RULES!
    Ik zit me voor te bereieden op de halve marathon van vanavond, vooral psychisch dan.....het weer is slecht maar we zullen zien.
    Hele dikke knuf en tot horens!

    Liefs An

  • 14 Juni 2008 - 19:40

    Esther:

    Heeee stoere vrouw!
    Van harte he, met nog een jaartje erbij! Leuk om te lezen waar je tegen aanloopt. Kan me je frustraties goed voorstellen. Dat van die grijze wolkjes, dat lijkt me echt super moeilijk!! Vooral als je dan zo ver weg bent... Ik blijf het SUPER stoer vinden wat je doet!! Xet hen op en jaag die laatste grijze wolken voor de zon weg!! Ook al bereik je nog zo iets kleins, in vergelijking met wat we hier doen maakt het een wereld van verschil!!!
    Dikke kus,
    Esther

  • 15 Juni 2008 - 19:46

    Laura:

    hee lieve emily,
    nog hartstikke gefeliciteerd met je verjaardag!!! sluit me helemaal bij mijn zuster aan:) als je zo ver weg bent zijn bijzondere dingen die je meemaakt 10x zo geweldig maar dipjes zijn oom 10 x zo zwaar! gewoon je hart volgen en niet vergeten dat je een geweldig mens bent!!warme drukkies van mij

  • 16 Juni 2008 - 16:46

    Dinysia:

    Dag lieverd, wat doe je daar goed je best hoor, als ik dat zo lees. Petje af! Aan je verhalen te merken begin je je daar al echt thuis te voelen :). Al kan ik mij voorstellen dat je de mokka-taart van de HEMA heb gemist op je verjaardag ;). Even een klein weetje: nu met het EK is het glazuur van de tompouces oranje ;). commentaar. Succes met alles daar en onthou: na regen komt zonneschijn :). Dikke kus uit Assen

  • 16 Juni 2008 - 19:54

    Luigi:

    Hai lieve meid,
    Ben superblij dat de zon weer een beetje begint door te komen.
    Tja kan me goed voorstellen hoe frustrerend het soms moet zijn! ben blij te lezen dat er zoveel lieve mensen om je heen zijn( hoe kan het ook anders!!)
    Dikke kus mij

  • 17 Juni 2008 - 07:59

    Marloes:

    haai emily!!

    zie nu net je website, dus meteen ff berichtje achterlaten... hoop dat het een beetje ok gaat nu?? het is hier heerlijk weer, hoewel ik soms nog steeds met winterjas op de fiets zit... tis toch niet te vergelijken met de blikkerhitte daar... wel volop oranje feest hier, had van edith een oranje sjaaltje uit pp gekregen, komt goed van pas dus (best ironisch aangezien zij uit oostenrijk komt...) veel liefs aan iedereen, mis het wel hoor, ff bij joe langs, biertje bij de sunset, of door de regen rennen... sterkte in de donkere dagen, en op naar een nieuw dry season!! liefs, marloes

  • 18 Juni 2008 - 20:01

    Muur:

    Haaaaaaaaaaaa die Eem,

    Fijn dat het lekkerder gaat, het hele verhaal is heeeeeel herkenbaar!! Goed dat je je doelen hebt bijgesteld, that's the way to do it!!
    Meid, we missen je en denken aan je,
    Toedeledokioooo!!

    Muur en Joel

  • 18 Juni 2008 - 20:13

    Wies En Johannes:

    Ha Emily
    Suf van mij dat ik eindelijk reageer,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Dt je oud grijs en wijs mag worden.
    Het is altijd fijn om je berichten te lezen.Knap hoe je het allemaal dar in Cambodja doet. Groetjes uit Zwolle Wies

  • 22 Juni 2008 - 12:58

    Alice Pul:

    He meid,
    Wat een mooi en open stuk schrijf je neer. Kwetsbaar. Zet hem op, meid. Je bent een topper!! En niet alleen. Blijkt wel dat de nieuwe mensen die je nog maar zo kort kent dat al voor je over hebben (je verjaardag). Wij denken hier op B5 ook geregeld aan je. Dag mooi mens!
    Heel veel liefs

    P.s. je oranje shirtje mag weer in de koffer.

  • 26 Juli 2008 - 10:44

    Corine:

    Wanneer gaan we weer naar PP?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 90825

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: