Studenten - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Studenten - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Studenten

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

18 September 2008 | Cambodja, Kratié

Tijdens mijn jaren als pleeg in de Isala, vond ik dat we soms onder gesneeuwd werden met leerling verpleegkundigen en verpleegkunde studenten.. Vergeleken bij hier is dat niets en zal ik nooit meer klagen..
5 juli hebben we 23 2e jaars secondary nurses uitgezwaaid, 7 juli 26 1e jaars secondary nurses ontvangen en weer uitgezwaaid, 18 augustus arriveerden er 45 primary nurses en terwijl deze nog in placement zijn hebben we afgelopen woensdag nog eens 18 3e jaars secondary nurses mogen ontvangen.. Dat alles in een ziekenhuis met een bedcapaciteit van maximaal 140 bedden, minus de TB afdeling die 35 bedden telt, want daar worden geen studenten geplaatst..
Het bizarre is dus soms dat er meer studenten zijn op een afdeling dan patienten.. hoezo te weinig leermomenten…

En dan heb ik het nog niet eens over de manier van opleiden en leren. Het zijn net kleine robotjes.. Heel erg goed in het uit hun hoofd leren van activiteiten om het vervolgens tijdens hun assessment als een ‘robotje’ op te zeggen.. Ongelooflijk. Ze zijn dan ook uit hun doen als je een vraag stelt die net iets afwijkt van het boekje.. Jammer voor hen dat een patient maar zelden doet wat het boekje zegt.

Echter is het wel heel erg leuk om met de studenten te werken. Over het algemeen allemaal erg leergierig en gemotiveerd. Pfieuw. Echter karaoke of soaps op tv is ook voor hen een lust. En geef ze eens ongelijk. 7 studenten op een afdeling, met 5 patienten… Dus om de studenten naast het ‘leren’ op de werkvloer ook extra leermomenten te bieden, heb ik samen met Susan, mijn VSO-collega, al verscheidene communicatie sessies gegeven.. communicatie als basis van je pleeg zijn, zo vanzelfsprekend, maar o zo onbekend.


  • 19 September 2008 - 00:13

    Willemein:

    leuk om weer wat van je verhalen te lezen emily!! klinkt allemaal nog aardig positief... hoop dat je je ook positief voelt. hoop je snel te zien in bangkok in december!!
    liefs willemein

  • 19 September 2008 - 15:07

    Marieke O.:

    he eem,

    heb net ff je verhaaltje gelezen en je foto bekeken. Je ziet er zo echt uit als een 'juf'.
    Zo te lezen gaat het wel goed met je. Gelukkig maar. Nog bedankt voor je hyves-mailtje. Jaja, heb je toch gelijk, want volgens mij heb je mij zoiets in mijn oor gefluisterd op jouw afscheidsfeestje. Wanneer je dan terug komt is het niet echt een baby-tje meer, maar natuurlijk nog wel heel klein en heeeeel lief. Vind het zelf ook allemaal nog erg spannend, maar wel heel erg leuk. Mijn buik begint nu een beetje op te zetten. Voel me verder helemaal pico-bello.

    Lieve Eem, ga zo door en ik probeer je een beetje op de hoogte te houden.

    Kus Marieke O.

  • 24 September 2008 - 12:28

    Alice Pul:

    He meis,

    Nou wij hebben er ook heus wel een stuk of... 7 !! Wahhaaaa.
    Succes en leer ze maar flink wat van jou kennis en ervaring bij.
    Liefs

  • 24 September 2008 - 19:37

    Anna:

    Lieve meis,

    Wat leuk om zo eens een dagje van je mee te maken. Wat een ervaring en wat een bizarre toestand met al die robotten....
    Ben zo benieuwd hoe het met je taal is. Lukt het een beetje?
    Weet je al meer over wanneer je me wil hebben en jij ook een paar dagen vrij hebt?

    Liefs Annatje

  • 26 September 2008 - 21:08

    Eva Deering:

    Hoi Emily,

    via je hyves hier gekomen. Wat ontzettend leuk om jouw ervaringen te lezen. De foto's zijn ook erg leuk.
    Wat zal jij daar veel meemaken. Heel veel succes daar met alle patienten en leerlingen.

    xx eva

  • 02 Oktober 2008 - 19:52

    LN:

    Hey Emilietje!

    Echt weer superleuk stukje! Je kunt echt goed schrijven!

    Dikke kus van LN

  • 07 Oktober 2008 - 10:08

    Muur:

    Heee, volgens mij werken we met dezelfde doelgroep: ik moet ook niet afwijken van mijn boekje.... want anders! Echt ongelooflijk hoe onpraktisch dingen zijn, echt apart dat er meer personeel is dan er patienten zijn... Boffen die zieke kerels even! Meid geniet ervan! En zet lekker veel verhalen op je blog, kan ik even ontsnappen aan de kou en nattigheid!
    Bij ons gaat alles lekker!
    Misje, Muur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 90832

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: