Een drieling - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Een drieling - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Een drieling

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

14 December 2008 | Cambodja, Kratié

Ons team in Kratie is momenteel voor 6 weken versterkt met een Ierse gynacologe Aoife (lees Efa). Door haar aanwezigheid gaat er voor mij ook een wereld van nieuwe ervaringen open. Gynacologische operaties bijwonen en bevallingen, met als hoogte punt een drieling per keizersnee geboren zien worden. Das toch wel heel bijzonder.
Om dit mee te maken moest helaas de ‘vrijdagavond riversite rule’ verbroken worden. Dus dit keer niet om 17 uur ongedoucht aan de Mekong met een biertje om het weekend in te luiden, maar gehuld in witte jas de OK in.
En zo sta je dan een dik half uur later met een 1,7kg vers van de pers geboren hummeltje in je armen..

Samen met Hazel, de kinderarts, en de verloskundigen de babies ingepakt en naar de post OK ruimte gebracht. Omdat moeders nog aan het wakker worden was, met Hazel de fles voeding op gestart, met als doel wel dat de borsten van moeders het uiteindelijk zouden overnemen. Enigszins ietwat bezorgd laten we de hummeltjes achter. Zo klein en fragiel… Hoe zouden ze het weekend door staan..

Het eerste wat ik die maandag doe is een kijkje nemen bij de hummels. Gelukkig maken ze het goed. Ze liggen vredig naast elkaar, helaas ver van moeders, wat hier in Cambodia weer heel normaal is. En de borstvoeding is helaas nog niet opgestart, wat o zo belangrijk is, omdat dit gezin poedermelk zeer ws niet lang kan veroorloven. Mijn maandag heeft een heel duidelijk doel gekregen. Ook zijn de verloskundigen bezorgd dat het te koud is voor deze kleine hummeltjes, voornamelijk in de nacht. Heb nog een kruik thuis, die ik ooit eens gekocht had toen ik mijn enkel verzwikte, dus die maar opgehaald en vaders geleerd hoe hij veilig de kruik moest gaan gebruiken. Heel tevreden ga ik die maandag naar huis. De borstvoeding gaat goed en moeders heeft zelfs geregeld de hummels heel nabij. Hoop van harte dat dit gezinnetje zich gaat redden. Flinke uitbreiding, 7 kinders nu… en moeders is van hetzelfde bouwjaar als ik. Moet er toch nog niet aan denken.

  • 14 December 2008 - 16:36

    Marieke:

    Jeeeeee, Eempje wat bijzonder!!!!

    Dikke kus, van mij.

    p.s.: Deze week moet bellen toch lukken!?

  • 14 December 2008 - 18:22

    Esther:

    Gaaf om te zien zeg! Gaat hier toch pietsje anders. Heb in mijn opleiding wel een sectio van een tweeling meegemaakt. Heel appart he, hoe die kinderen uit hun moeder worden geplukt... Co- bedding is wel weer heel modern en houd ze ook warmer natuurlijk, maar hier gaan ze dan wel eerst in een couveuse. Vind dat dienblaadje er wel een beetje eng uit zien! Ik zal je bericht even doorsturen naar de kinderafdeling. Vinden ze vast leuk om te zien.
    Succes Esther Hooijenga.

  • 14 December 2008 - 19:24

    Henk:

    LEUK TE ZIEN DE FOTO'S.
    WE ZULLEN HET NOURI OOK EVEN LATEN ZIEN, WANT DIE HEEFT OOK EEN DRIELING.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 90800

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: