Dag 2008, Welkom 2009 - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Dag 2008, Welkom 2009 - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Dag 2008, Welkom 2009

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

11 Januari 2009 | Cambodja, Kratié

Schaatsen, warme chocomel, rookworst en gluhwein… Klinkt allemaal best aanlokkelijk. Toch is het nog steeds heerlijk om gewoon de deur uit te gaan zonder jas…

2008 al weer in het verschiedt. Ik wil jullie allemaal nog een heel bijzonder, gezond, liefdevol en spannend 2009 wensen. Ik hoop dat een ieder kleine of grote stukjes van zijn of haar dromen kan laten uitkomen.

Ik ben inmiddels verhuisd en heb het er prima naar mijn zin. Ondanks dat het wat verder uit het dorp is, is het ook wel weer heel lekker dat het naast het ziekenhuis is, scheelt weer een kwatier in de morgen. Haha. Helaas heb ik daarvoor wel de ochtendritjes langs de o zo prachtige Mekong op moeten geven. Mijn villa aan de goudkust heb ik ingeruild voor een meer traditioneel Khmer huis, met een ontzettend lieve familie beneden mij en vele Khmer families naast mij. Geen warm water, geen door trek wc en twee badkamers meer, maar goed of dat nu echt nodig was, het was wel handig. Geen gootsteen in de keuken is ook wel weer een hele ervaring, maar ook daar leer je creatief mee omgaan. En als klap op de vuurpeil heb ik er ook een abatoir als buurman bijgekregen. Weet nu niet of daar heel blij van wordt, maar het hoort erbij.

Kerst achter de rug, wat dit jaar meer kerst was dan vorig jaar. Aoife had mijn huis omgetoverd tot een echt kerstpaleis met jah echt een kunst kerstboom en alles wat daarbij hoort. Kerstdag moest dan ook in ons huis gevierd worden. Ondanks dat het hier een gewone werkdag was hadden we een Kratie VSO vergadering ingelast om onder legetieme redenen toch kerst te vieren. Met uiteraard agenda en al. Onder het genot van zelf gemaakte gluhwein door Collette, werd de speciale kerst vergadering geopend.

Net voor oud en nieuw afscheid genomen van Aoife. Haar 6 weken hier in Kratie zijn voorbij gevolgen. Het noord westen van cambodia mag zich nu gelukkig prijzen met haar aanwezigheid.
Oud en nieuw in Kratie gevierd. Wat een bijzonder gezellig feestje is geworden. Ben zelfs op het laatste moment nog aan het oliebollen bakken geslagen. Die 7 jaar Aksie oliebollen was een goede ervaring om prachtige bolletjes te produceren.
Afscheid van Hazel, die haar 4 maanden Kratie erop heeft zitten en verhuist naar Chllong, zo’n 40 km van Kratie.

En zo zit 2008 er al weer op. Een bijzonder jaar hier in Cambodia, met vele hoogtepunten, maar zeker ook dipjes. Ben nog steeds niet helemaal in love met Cambodia, maar begin het wel steeds meer te waarderen, zo langzamerhand voelt het toch wel een klein beetje thuis en heb zeker mijn geniet momenten ook hier.

2009 ingeluid met een feestje bij AFH, Action for Health, een NGO die het equity fund in het ziekenhuis implementeerd. Het equity fund is een fonds dat de ziekenhuis kosten en transport kosten voor de ‘arme’ bevolking vergoed, tevens wordt 1 caregiver die met de patient mee komt ondersteunt met 1 dollar per dag om eten te kopen.
De AFH feestjes altijd goed, uiteraard moest er gedanst worden en wordt er goed gedronken, wat al gauw leid tot vele aangeschoten Khmers. Haha. Al met al een goed begin van 2009.

Werk gerelateerd is 2009 ook goed van start gegaan. Het enige nadeel is dat het SHINE project, Strengthening Health in the North East, waar mijn placement deel van uit maakte afgesloten is, wat dus ook betekent dat het budget waar wij voorheen aanspraak op konden doen om onze activiteiten te ondersteunen, er niet meer is. Echter wordt er door VSO hard gewerkt aan nieuwe proposals.

Deze week is het buddy visit week. Ik krijg twee collegae VSO nursing advisors op bezoek. Best een gek idee, vorig jaar ging ik zelf op bezoek bij Mary in het Noord Westen om van haar te leren, nu krijg ik bezoek van twee collegae die van mij willen leren… haha.
Gelukkig staan er een aantal activiteiten gepland deze week, waarin ik hen kan laten zien wat mij het afgelopen jaar bezig heeft gehouden.

Een van de dingen die me het afgelopen jaar heeft bezig gehouden is de bloedbank en de voorraad bloed. Een proces wat niet vlekkeloos verloopt. Er heerst veel taboe op het vrijwillig doneren van bloed, waardoor men veel al weer vrij snel uitkomt op de professionele bloed verkopers. Echter brengt dit veel risico met zich mee, daar de kwaliteit van het bloed maar matig is door het overmatig doneren en de risico’s van ziektes vele malen groter is. Daarom hebben we morgen een sessie met de primary nurse studenten over bloed, bloedtransfusie en bloeddonatie, met het achterliggende doel dat deze jongens en meisjes 350cc bloed gaan doneren. Mijn doel is 50%.. we zullen zien of dat te hoog gesteld is of niet..
Uiteraard hebben Susan en ik zelf al het goede voorbeeld gegeven door afgelopen dinsdag ons bloed te doneren, daar de voorraad weer eens nihil was en een vrouwtje in de gynacologie afdeling in nood was voor een bloed transfusie..

Aanstaande dinsdag zal de eerste bijeenkomst plaatsvinden voor kindertjes die HIV geinfecteerd zijn en hun caregivers. De polikliniek is vorig jaar juni officieel geopend en sinds augustus zien de verpleegkundigen en dokters patientjes. Samen met 5 collegae die verantwoordelijk zijn voor deze polikliniek heb ik afgelopen augustus een studytour gemaakt naar een voorbeeld HIV kliniek in Siem Reap. Vanaf dinsdag gaat het dus echt gebeuren en hebben we maandelijkse bijeenkomsten. Samen met de verpleegkundigen en dokters probeer ik het hele geheel te coordineren en educatie sessies voor te bereiden, wat tot nu toe redelijk gaat.

Verder blijft voeding nog steeds een belangrijk onderdeel. Ondanks dat de pilot kookklassen over zijn, is er nog steeds veel druk van hoger level om voedingsactiviteiten te implementeren. Het lastige is dat het personeel niet altijd gemotiveerd is om hieraan mee te werken… de per diem cultuur is hier in Kratie erg sterk. Men wil wel, maar alleen als men er een per diem voor krijgt.. Inmiddels educatie posters ontwikkelt en het idee voor komend jaar is nu om een dvd te ontwikkelen wat laat zien hoe de voedingsrijke bor bor, pap, gekookt moet worden, met welke producten en waarom…..

Ga er dit jaar vol goede moed tegenaan.. Hoop dat ik jullie zo af en toe op de hoogte kan houden van mijn belevenissen en wie weet mag ik sommigen van jullie hier in Kratie verwelkomen!

Heel veel dank aan allen die mij afgelopen op de hoogte heeft gehouden via brieven, pakketjes, mails, telefoontjes en bezoek. Weet dat het heel erg gewaardeerd wordt.

Veel liefs voor jullie… X





  • 11 Januari 2009 - 10:04

    Marieke:

    Haaaaai Eem,

    fijn om weer een wat langer mailtje van je te lezen! Aan de andere kant baal ik er des te meer van dat wij niet kunnen komen. Kinkt allemaal heeel bijzonder! Mis je lief en blij dat ik je in elk geval dit jaar weer ga zien!

    Dikke kus..

  • 11 Januari 2009 - 20:35

    Hilde:

    Heeeeeey Eem, slaap je al??? `kreeg net nog je sms dat je niet kan slapen, dus ik hoop dat je nu lekker warm in je bedje ligt te dromen van molens in een wit winter landschap met schaatsenrijder die bij de koek en sopie staan....enz....enz... Je bent er maar druk mee zo te lezen!!! Wil je niet van die enge foto's van bloeddonaties plaatsen, getsie, je kijkt zelf ook niet al te blij, of ligt dat aan mij. Nou ik drink nog een borrel en dan naar bed, morgen trouwjurken passen hahahahaha!!! Zin in, zal wat foto's maken en opsturen, kun je een beetje meegenieten, hele dikke kus

  • 12 Januari 2009 - 08:40

    LN:

    Die linkse op de foto?

    Dikke kus

  • 12 Januari 2009 - 13:46

    Muur:

    Haaaaaaaaaaaj,

    Lekker lang mailtje!!!! Wat heb je al een hoop gedaan tot nu toe, knap zeg!! Je nieuwe huisje klinkt leuk, op gootsteen en abatoir na... Krijg je nu ook korting op je vlees? Misschien kun je frikadellen introduceren!Na die oliebollen moet dat toch lukken...

    Lieve meid, doe het rustig aan en geniet!*

    Liefs,
    Muur

    Ps. Die grijze, linksachter?!?

  • 14 Januari 2009 - 15:57

    Lori:

    Ja, die linkse, is dat je vriend?


  • 14 Januari 2009 - 15:59

    Lori:

    Hihihi, grappig zo'n Cambodjaan met lekkere oliebollen. Vonden ze het wel lekker?
    Mooie foto's van je huis ook. Met gezellige China style kerstboom! hihi

  • 14 Januari 2009 - 19:42

    Ellen:

    ha Eem,

    Goed je weer gesproken te hebben. Volgens mij blijf je goed op de hoogte van de situaties hier. Zo ken ik je,..

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 90797

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: