Voldaan - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu Voldaan - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Emily Holtmaat - WaarBenJij.nu

Voldaan

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily

16 Januari 2009 | Cambodja, Kratié

Onbeschrijfelijk hoe het voelt als het balletje eindelijk gaat rollen.. Wil graag met jullie delen hoe deze week is geweest. En hoe goed het voelt. Ha, ben blij!!!!

De sessie met de studenten afgelopen maandag was een succes. Alhoewel mijn vooraf gesteld doel van 50% donatie net niet gehaald is, ben ik uitermate in mijn sas met het behaalde totaal resultaat. Dr. Sokhan, de eyedoctor en in charge over het lab, heeft een enorm goede sessie gegeven aan de studenten. De presentatie en ideeen die wij samen hadden voorbereid, heeft hij uitermate goed geimplementeerd. In plaats van een passieve sessie, wat hier vaak het geval is, faciliteerde hij een actieve sessie. Yes.. dat is hoe wel het willen!! Met de invloed van de provincial health director, Dr. Saem, hebben uiteindlijk van de 24 studenten er 7 vrijwillig aangemeld om te doneren! Das toch > 25%!

Dinsdag was de eerste mmm Meeting op de kinderpoli voor HIV geinfecteerde kindjes. Mmm staat voor mith chouy mith, friends meet friends. Dit zijn peer sessies waarbij de kindertjes met hun caregivers naar de poli komen, om ervaringen te delen, de dokter te zien, medicatie en educatie te krijgen. Samen met een lokale ngo en de verpleegkundigen en dokters verantwoordelijk voor deze poli hebben we weken lang naar deze dag toe gewerkt. Konthea, een van de counselors, was deze week verantwoordelijk voor de educatie sessie. Met hem gebrainstromd hoe hij de educatie over hygiene op een actieve en plezierige manier kon faciliteren. Oh.. Hij moest niet veel hebben van mijn idee hoe hij het actief kon maken… moeilijk moeilijk moeilijk. Toch stemde hij er wel mee in dat ik mijn idee zou uitwerken. En wat bleek op de betreffende dag bleek het een enorm succes en wat zo moeilijk leek in het begin, bleek zo makkelijk en leuk te zijn, dat hij vol vertrouwen zijn sessie faciliteerde! Joepie! Nu willen jullie natuurlijk weten wat het idee was.. Nou heel makkelijk, 10 stellingen over hygiene gerelateerd aan gezondheid, waarop de caregivers en de kids die oud genoeg waren konden antwoorden met ja of nee, door middel van het ophouden van een rood of groen bordje, die ik in elkaar geknutselt had van bierviltjes en eetstokjes.. Dit gaf veel interactie en een ontzettend leuk effect!
Speciaal wil ik bij deze mijn lieve (ex)collega Ria Mulder bedanken. Mede door jou sponsorgeld wat jij tijdens jou fietstocht naar Santiago de Compostela hebt ingezameld voor mij, heb ik de poli een beetje kunnen inrichten en kind vriendelijk kunnen maken. Met een deel van jouw geld hebben we de kleurrijke kinderstoeltjes en tafeltjes gekocht, wat zeer in de smaak viel bij de kids. Dank Dank, vooral namens het personeel en de kindertjes!

En het hield niet op na deze twee geslaagde activiteiten. Een goede vergadering met Unicef over de HIV poli, waar ik door de directeur van het ziekenhuis werd gevraagd om bij aanwezig te zijn, leidde tot directe actie betreffende het aanvragen van een budget. De chief nurse van de chirurgie afdeling die om hulp komt vragen voor het ontwikkelen van beleid betreffende de studenten op zijn afdeling, de nutrition posters die ik ontwikkelt heb worden erg positief ontvangen en wederom blije gezichten als wij, Susan en ik, voorstellen om meer educatie sessies te houden voor studenten..
2009 gaat een interessant jaar worden, ik voel het aan mijn water. Ga voldaan het weekend in en voel me blij! X



  • 16 Januari 2009 - 08:24

    Willem:

    hai emily leuk om te horen dat alles goed met je gaat en dat alles naar wens loopt.
    ik ben nog steeds niet geopereerd maar dat gaat nu eindelijk in febr gebeuren dus hoop nu snel van mijn rug klachten af te komen . verder gaat het hier met mij goed . hoop dat je nog veel leuke dingen mee maak en dat alles verder naar je zin gaat daar . je hoord nog van me kus

  • 16 Januari 2009 - 09:13

    Laura:

    hee emily,
    wat super!wat een leuke foto's ook weer! fijn om zo'n positief bericht te horen. esther zit lekker een weekje in barcelona en ik ga volgende week een paar daagjes naar Rome dus hier ook niks te klagen:)hele dikke kus

  • 16 Januari 2009 - 13:16

    Mama:

    gefeliciteerd met je succes, ga zo door misschien word je wel direktrice van het Kratie hospital.

  • 16 Januari 2009 - 13:38

    Ria Mulder:

    hoi hoi Emily gefeliciteerd met je behaalde resultaat.
    Fijn te zien hoe goed je het geld besteed hebt, en zoals je weet, ik denk aan je. Veel succes verder en een dikke knuffel van mij.

  • 16 Januari 2009 - 14:02

    Jess:

    Heey lieve Emily!
    Goed bezig hoor.. Ben supertrots op je ;) en zij hartstikke blij met jou.. geniet er lekker van dit weekend! heb je verdiend..
    liefs

  • 16 Januari 2009 - 18:27

    Jeroen:

    Ha Emily,

    gaaf om te horen dat de goede dingen die je doet ook aanslaan!! Hier alles weer rustig in zwolle,
    liefs jeroen

  • 17 Januari 2009 - 17:36

    Else-Miek:

    Hey Emily,
    Ik neem ook zo af een toe een kijkje op je site. Fijn om te lezen dat je projectjes nu eindelijk wat vruchten beginnen af te werpen!! Het straalt er meteen vanaf op de foto's!
    ps Zit nu een paar weekjes op de gyn. in het sophia en Annemarie G. ook, voor haar keuzecoschap..

  • 17 Januari 2009 - 18:42

    Janneke:

    ha emily

    Leuk om te lezen. He veel succes met alles.

    groetjes janneke Bolks

  • 18 Januari 2009 - 13:13

    Edith:

    hej Emily, fijn om te lezen dat 't goed met je gaat. Hier ook alles ok,morgen weer beginnen met werken. Nog bedankt voor je kaartje. Zal binnenkort wel ff wat foto's op de mail zetten. Groetjes Edith

  • 18 Januari 2009 - 16:11

    Anna:

    Lieverd,

    Wat een super verhaal!
    Om blij van te worden! Nu snap ik je blijdschap! Volkomen terecht! Wat kan jij trots op jezelf zijn!
    Leuk dat je het ondersteunt met fotootjes!
    Wat een andere wereld dan de sneeuwwereld waar ik net uit kom....
    Maar oooohw wat ben ik een bofkont dat ik over 3 maandjes naar je toe kom!!!!!!!! En het allemaal life ga zien!

    Lieverd, een dikke zoen uit grauw, grijs Nederland

    Annaaaaaatje

  • 18 Januari 2009 - 16:57

    Betty Spikker:

    Hoi Emily,
    Echt geweldig, wat doe je toch een goed werk daar, wat een opsteker en energie geeft het als je het dan toch maar mooi voor elkaar hebt gekregen!
    Ik heb Opa gisteravond ook de hele fotosessie van jou laten zien, en dat vond hij heel leuk. Nu, kan ik mij er iets bij voorstellen was zijn reactie, en hij is ook erg trots op jou, hoe kan ze het toch allemaal vraagt hij zich af...echt leuk! Dus ik doe bij deze ook de groeten van hem aan jou.
    Nou, meid veel succes en net wat je zegt het balletje gaat nu vast door-rollen.
    Veeel liefs van Harry en Betty.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Emily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 90801

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2007 - 30 November -0001

NL verlaten voor 2 jaar en een beetje

Landen bezocht: